Історія моди ХХ століття

Posted by

·

Минуле століття було дуже бурхливим та яскравим в історії моди. Лише за сто років вдалось кардинально змінити жіночий гардероб – від консервативних традицій, незручних пишних суконь та задушливих корсетів до зручного одягу, свободи самовираження та індивідуалізації. Все, що ми носимо зараз, прийшло до нас із 20-го століття.

Ось сидите ви зараз вдома, читаєте цю статтю і навіть не підозрюєте про те, що оці ваші улюблені неонові лосини прийшли в моду з 80-х, а ту футболку у шафі придумали в Америці в 40-х.

До вашої уваги розповідь про те, як змінювалась мода впродовж ХХ століття.

1900-ті

Історія моди 20 століття починається саме в Парижі. Зі столиці гламуру от-кутюр (haute couture), що й досі надихає дизайнерів на створення нових шедеврів.

Жінки того часу обожнювали розкішний вечірній гардероб, речі, рясно прикрашені мереживом, пір’ям, хутром, дорогоцінні прикраси. Вони прагнули підкреслити статус своїм вбранням.

Вечірні сукні шилися з шифону, шовку, мережива та сатину. Зимовий гардероб – з оксамиту, натуральної вовни та хутра. Для повсякденного одягу використовували бавовну і льон темних або блідих кольорів.

Саме у 1900 незручні та згубні для здоров’я корсети поступово відходять у минуле. Дизайнер Поль Пуаре вперше розробляє одяг, для носіння якого корсет не знадобиться. Саме це нововведення найбільше вплинуло на розвиток модних трендів у майбутньому. Проходить тренд на штучний силует. Стає модною природність жіночих форм.

Естетика далеких країн надихала дизайнерів і художників. Росте популярність східних мотивів у одязі – строкатих аксесуарів, перської вишивки, тюрбанів, широких штанів і завужених спідниць.

Головним аксесуаром епохи був капелюх із широкими полями. Його прикрашали пір’ям, стрічками та бісером.

1910-ті

Умовно моду 1910-х поділяють на два періоди: воєнний і післявоєнний. Перший відрізнявся зручністю і лаконічністю, другий – яскравими і ексцентричними образами, що підкреслювали жіночність та сексуальність.

Тогочасний законодавець моди, Поль Пуаре, надихнувшись східною тематикою, розробив сукні-халати в японському стилі, туніки, декоровані бісером і штани-шаровари, широкого фасону. Крім цього, особливою популярністю користувалося вбрання, обшите хутром, а також шапки й муфти.

Пік емансипації, що прийшовся на 1913 рік, змінив тренди, тепер стало модно носити комфортний і простий за кроєм одяг. Актуальними стають лаконічні сукні-сорочки, що не сковували руху.

В 1910-х роках з’явилася спідниця-паньє. Це модель була широкою в області стегон, а спереду і ззаду – плоскою. Її часто одягали на світські заходи, адже спідниця було дуже елегантною.

Тогочасне вище суспільство обожнювало відвідувати театр. Таке захоплення призвело до виникнення тренду на елементи сценічного образу у вбранні.

Остаточно зникли химерні, незвичайні аксесуари, і жінки вже не обвішували себе різноманітними прикрасами. А от для вечірнього виходу кожна модниця намагалася внести в образ індивідуальний акцент.

1920-ті

У повоєнний час жіноча мода прагне до розкоші й свободи, популярністю користується чоловічий стиль і прямі силуети. З’являються перші образи жінки-військового – різко окреслені плечі, плетені капелюхи, взуття на низькому підборі та короткі рукавички. Тепер модно мати спортивну, чоловічу фігуру, а от жіночі форми поступово втрачають свою популярність.

Ідеал краси 20-х – худорлява жінка з вузькими стегнами, без яскраво вираженого бюсту та інших округлостей. Особливе місце у пантеоні реформаторів епохи відводиться Габрієль Шанель. Саме вона створює маленьку чорну сукню – символ 20-х.

В моду входять східні і єгипетські мотиви. Пов’язано це з шаленою популярністю танцівниць Мати Харі та Жозефіни Бейкер, що виступають у відвертому вбранні у східному стилі. Модельєри швидко підхоплюють цей тренд, на показах от-кутюр все частіше з’являється одяг, прикрашений вишивкою, бісером, пір’ям…

З’являється новий стиль – ар-деко. Його особливість – мікс африканської екзотики з кубізмом та недорогих і простих тканин з дорогими та добротної якості.

Новації торкнулись і пляжних образів. З’являються перші купальні костюми для жінок. Вони були суцільними, з відкритими руками та трохи вище коліна. Тоді ж за довжиною спідниць слідкували спеціально найняті охоронці правопорядку.

1930-ті

Вульгарність, провокаційність в образах змінюється елегантністю. З’являється тренд на довгі сукні та спідниці. Спочатку їх подовжують трохи нижче ікор, а згодом, взагалі, до щиколоток.

Популярністю користувались жіночі вуличні костюми. Їх крій стає більш геометричним, що добре підкреслює фігуру. Носили пальта і жакети. Починає з’являтись велике їх розмаїття, що сприяло індивідуалізації моди.

Останнім писком моди стають неокласичні драпіровані сукні та розкішне гламурне вбрання із атласу, парчі, прикрашене хутром, золотими та срібними тканинами. Цей тренд з’являється під впливом образів таких голлівудських актрис, як Марлен Дітріх, Грети Гарбо, Кетрін Хепберн…

Особливу роль у 30-х грали аксесуари. Обов’язковими атрибутами образу тогочасної модниці стають хутряні манто, комірці та горжетки. Все це поєднується з елегантними капелюшками з полями або без, рукавичками і різними прикрасами. Таку пристрасть до аксесуарів можна пояснити дуже просто – криза та безгрошів’я. Придбати собі капелюшок чи сумочку було куди дешевше, ніж модний одяг. А такі нехитрі атрибути могли елегантно доповнити будь-який одяг.

1940-ті

На формування модних трендів дуже впливає Друга світова. Легка промисловість була переорієнтована на потреби армії і через це виготовлення багатьох популярних тканин та матеріалів стає неможливим. Тому в 40-і роки жінки носили одяг простого крою, спідниці-олівець, сукні-сорочки. Їх виготовляли із віскози та ацетатного шовку. Трендом стає неяскрава колірна гама і дрібний малюнок (горошок, клітка, смужка).

У моді стиль мілітарі. Розкішні капелюхи відійшли в минуле, їх замінюють невеликі прості головні убори і хустки. Серед взуття популярністю користувались туфлі на низькому, товстому каблуці.

Квіткові візерунки повертаються в моду: орнаменти та дрібні квіти стали головною прикрасою тканин і суконь. В ці тяжкі часи було майже неможливо пошити щось із білосніжної тканини. Так, свою актуальність втрачають білі манжети та комірці. Також жіночий гардероб урізноманітнюється водолазками з високим коміром.

1950-ті

У моді наступає нова епоха. Її початком стає силует New Look, запропонований Діором. Форма пісочного годинника протиставляється повоєнному тренду 40-х на перевернутий трикутник. Щоб відповідати цим стандартам, жінкам доводилось знов одягати корсети, візуально збільшувати груди за допомогою вати або тканини та стягувати животи.

Відносна гендерна рівність під час війни різко змінюється чітким розподілом соціальних ролей чоловіка та жінки. Тепер остання поставала в образах домогосподарки та ідеальної дружини. Відвідування перукарні та макіяж стають обов’язковими ритуалами. Зразкова домогосподарка не могла з’явитися не при параді навіть при листоноші, не кажучи вже про власного чоловіка.

Дуже змінюється суспільна роль модного журналу. Він стає таким собі кодексом, де описувалися всі деталі вбрання, від правильного коміра до відповідних парфумів. Цих рекомендацій потрібно було неухильно дотримуватись. ⠀

У повсякденному житті жінки носили сукні-сорочки, костюми-двійки з спідницею в складку, приталені костюми з дуже вузькою або, навпаки, з широкою спідницею. Обидві ці тенденції були новаторськими.

Популярним взуттям 1950 були вузькі, гостроносі туфлі на середньому або високому каблуку. Вечірнім варіантом взуття були шовкові та парчеві відкриті босоніжки, прикрашені пряжками зі стразів. У 1952 році Сальваторе Феррагамо представляє перші туфлі на шпильці. Також модними стали балетки.

1960-ті

Це десятиліття ознаменувалось переходом до індивідуалізації моди. 60-ті стали періодом експресивності та розквіту молодіжної моди. Час великих змін: перший політ у космос, винахід пластика і синтетичних волокон. Все це відбилося на моді тих років.

Трендами аксесуарів стають прикраси з великих намистин, об’ємна біжутерія та окуляри “макро”, які закривали пів обличчя.

У Лондоні вперше з’являється міні-спідниця. Вона стає символом емансипації та сексуальної революції. Світ побачила колекція міні від Мері Квант. Новий тренд швидко підхоплюється молоддю з усього світу.

З’являється сукня «Mondrian» – легенда 60-х від Yves Saint Laurent. Створюючи дизайн, модельєр надихався мотивами голландського абстракціоніста Піта Мондріана . Унікальність цієї моделі полягає в її універсальності. Вона личить кожній жінці. Потрібно лише правильно підібрати пропорції та довжину.

Також, 60-ті вважають ерою синтетики та інших штучних матеріалів. Цей масовий тренд має логічне пояснення – синтетика майже не мнеться, дуже легко відпирається, до того ж вона зручна та дешева.

Значний вплив на моду мала культура хіпі. Своїм виглядом вони виражали свій протест та неприйняття норм офіційної культури. Трендовими стають рвані джинси, бісерні браслети, тканинні сумки-мішки. Акцент на безстатевості образу.

1970-ті

Моду 70-х можна описати одним влучним словом – самовираження. Після економічного підйому люди мали більше коштів та могли дозволити собі експериментувати з одягом . Не існувало якогось єдиного тренду, модним було все: етніка, диско, хіпі, мінімалізм, ретро, спортивний стиль.

Девізом 70-х справедливо вважають вираз “Можна все!”. Символом десятиріччя стають джинси. Спочатку їх носили тільки ковбої, але потім цей тренд підхопили студенти та молодь.

Жінки носили спідниці-трапеції, штани-кльош, туніки, комбінезони, блузки з великим яскравим принтом, светри-водолазки, сукні А-образного силуету, сукні-сорочки.

У 70-х гламур та шик відходять у минуле, люди хочуть носити комфортний та практичний одяг. Свобода самовираження і культура диско відобразилися на моді. Носять все яскраве, масивне і помітне. У моді – штани-кльош, туфлі на платформі, окуляри в масивній оправі і кольоровими лінзами, одяг бохо. І все це прикрашалося принтами, квітами і блискітками.

1980-ті

У моді 80-х поєднуються образи минулого, переосмислені дизайнерами та молодіжні тренди, сформовані субкультурами, тогочасними музичними і танцювальними напрямками й бумом спорту.

Хіп-хоп, готика, пост-панк, рейв, хаус, техно, брейк-данс, сноуборд, скейт-борд, ролики, степ-аеробіка – всі ці явища позначаються на трендах 80-х.

Серед популярних речей десятиліття можна відзначити наступні: штани-банани, мілітарі та сафарі одяг, реглан, рукава в стилі кімоно, яскраві легінси, чорні ажурні колготки, потерта джинсова тканина, косухи, масивна біжутерія, ювелірні ґудзики на жакетах.

Трендом були об’ємні зачіски або укладання з ефектом “мокрого волосся”. А також каскадні стрижки та спіральна хімічна завивка. Жінки наносили багато косметики яскравих відтінків з блискітками і перламутром.

Моду 1980-х можна охарактеризувати словом “занадто”. Занадто вузьке, занадто об’ємне, занадто помітне, занадто яскраве. Важливим в одязі була його нестандартність та цікаві елементи декору.

1990-ті

Головний девіз 90-х – “бути таким, який ти є!”. Головний модний акцент дев’яностих робиться не на одяг, а на її власника. Образ доповнюється стрункою фігурою з засмаглою або ж молочно-білою шкірою. Починається розквіт культури тіла. Популярним стає шейпінг та відвідування спортивних клубів. Модниці покращують свій вигляд за допомогою різноманітних косметичних процедур та пластичної хірургії. Супермоделі та зірки з екранів телевізора стають прикладами для наслідування.

Основним трендом 90-х є джинси. Одягали їх під джинсову куртку, поверх джинсової сорочки, з джинсовим взуттям та сумками.

Дев’яності – час унісексу серед взуття. Трендово носити кросівки, кеди і туфлі без каблука. Популярними були яскраві легінси та лосини, що тоді вважались універсальним предметом гардеробу. Їх носили з довгими сорочками, туніками, джинсовими міні-спідницями і навіть з пальто. Також модно було носити ангорові светри та речі оверсайз, які ховали фігуру.

Одним із символів десятиліття – тогочасний макіяж. Хоча, правильніше було б його назвати бойовим розфарбуванням. Яскравий, вульгарний макіяж в моді. Акцент робився на все: і на очі, і на губи. Темна помада, кольорова підводка для очей, тіні для повік з перламутром, вузькі брови, немов ниточки – ось він, стиль 90-х.

Авторка Марія Скробат